Σύγχρονο Νηπιαγωγείο

 

Το νέο πρόγραμμα της Γλώσσας για το Νηπιαγωγείο προσπαθεί να ενθαρρύνει, να υποστηρίξει και να προωθήσει την εξοικείωση των παιδιών με όλες τις εκφάνσεις της γλώσσας που αφορούν στο προφορικό και γραπτό λόγο. Σε αυτή την προσπάθεια πολύ σημαντική μπορεί να αποβεί η αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας, η οποία πέρα από την τέρψη, την αισθητική συγκίνηση και την μύηση του παιδιού σε αξίες, συμβάλλει επίσης και στη γλωσσική του ανάπτυξη.

Σκοπός  της Φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο.

Στόχοι του Προγράμματος

  • Ο σεβασμός και η αγάπη για το βιβλίο
  • Ο εμπλουτισμός των γνώσεων σχετικά με το βιβλίο και τη χρησιμότητα του
  • Η ενδυνάμωση της γλωσσικής έκφρασης με έμμεσο και βιωματικό τρόπο
  • Η ανάπτυξη της αφηγηματικής ικανότητας
  • Η καλλιέργεια της αναγνωστικής απόλαυσης
  • Η δραστηριοποίησης φαντασίας και εφευρετικότητας
  • Η όξυνση της συναισθηματικής νοημοσύνης
  • Η διεύρυνση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης

Έτσι, θελήσαμε να ασχοληθούμε πιο οργανωμένα με το βιβλίο και τη Φιλαναγνωσία. Ο όρος «Φιλαναγνωσία», δεν υπάρχει στη προσχολική αγωγή, λόγω, ότι τα παιδιά δεν διαβάζουν, γι’ αυτό ο τίτλος του Προγράμματος μας θα είναι: «Μαθαίνω να αγαπώ το βιβλίο μου».

Καθοριστικό ρόλο, για την πραγματοποίηση του προγράμματος μας, έχει η συνεργασία των γονιών. Ρόλος μας είναι να μάθουν τα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν το βιβλίο χωρίς να το καταστρέφουν αλλά και να είναι υπεύθυνα γι’ αυτό το βιβλίο να μην χαλάσει, ζωγραφιστεί, σκιστεί, κοπεί, καταστραφεί. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται μέσω της ζωγραφικής. Το παιδί αφού "διαβάσει" το βιβλίο του, καλείται να ζωγραφίσει αυτό που του έκανε περισσότερο εντύπωση ή του άρεσε από το βιβλίο που πριν λίγο "διάβασε".

Είναι κοινώς αποδεκτή η άποψη ότι η πρώτη επαφή του παιδιού με το βιβλίο πρέπει να ξεκινά νωρίς, από πολύ μικρή ηλικία. Η διαμεσολαβητική παρουσία του ενηλίκου κατά τα πρώτα στάδια της επαφής του παιδιού με το βιβλίο είναι ιδιαίτερα σημαντική και ο ρόλος των γονέων και στη συνέχεια της Νηπιαγωγού καθοριστικός. Στο Νηπιαγωγείο τίθενται οι βάσεις για τη διαμόρφωση της μελλοντικής αναγνωστικής συμπεριφοράς και την καλλιέργεια της «Φιλαναγνωσίας».